Česká republika má téměř 11 miliónů obyvatel z toho je okolo 7 miliónů zletilých a z nich mají dvě třetiny řidičský průkaz. Tato statistika získaná ze stránek Ministerstva dopravy, Českého statistického úřadu a Světové banky poukazuje na to, že získat řidičský průkaz je pravděpodobnější, než při jeho pořízení selhat.
Pokud se ale nechcete stát jedním z oněch 33%, určitě by vás zajímalo, na co si dát během řidičských zkoušek pozor. V tomto článku se dočtete: na co si dát pozor při jízdách, za co vás instruktoři v autoškole vyhodí, co se stane, když neuděláte jízdy v autoškole a jakých nejčastějších chyb se mladí řidiči při zkouškách dopouští.
Na co si dát pozor při jízdách?
První věc kterou se v autoškole naučíte je rozjíždění.
Plynulý rozjezd je známkou dobrého řidiče. Spousta mladých řidičů buď začíná svoji jízdu sérií startů a zastavení, jelikož nemají ještě odhad na to, kde se na spojce nachází záběrový bod a spěchají, nebo se naopak příliš soustředí na jednu věc a mohou pak opomenout kontrolu vozovky.
Pokud se vám při rozjíždění motor zastaví následkem špatné práce se spojkou, je to indikátor nedostatečné připravenosti. Proto je vhodné trénovat rozjezdy neustále, zejména do kopce.
Kromě praktických dovedností je potřeba dávat pozor i na teoretické znalosti. Například na cestách i ve městě můžete narazit na starou neoznačenou železnici, která slouží k zásobování výrobních hal. Tyto koleje mohou být lehce přehlédnutelné, ale přesto se počítají jako železniční přejezd. Na železničním přejezdu a dokonce i 50 m před ním je potřeba zpomalit na 30 hm/h.
Důležité je také věnovat pozornost obytným a pěším zónám. Studenti autoškoly na ně často zapomínají. To může vyústit v porušení maximální povolené rychlosti, nebo parkování na místě které k tomu není vyhrazeno.
Za co vyhazují v autoškole?
Mezi ty samozřejmější odpovědi na tuto otázku patří samozřejmě kolize, jízda v protisměru, pod vlivem alkoholu nebo drog, a v podstatě jakékoliv hrubé porušení dopravních předpisů je neoddiskutovatelným důvodem pro okamžité ukončení zkoušky.
Vaše jízda se zkoušejícím může být ovšem přerušena i z méně nápadných důvodů. Například nošení oděvu, který zmenšuje vaše zorné pole jako je kapuce. I toto může zapříčinit, že s vám zkoušející nebude chtít jízdu absolvovat.
Mezi další přešlapy, které vám mohou jízdu ukončit, patří například přejetí patníku. To samo o sobě se zdá být neškodné, ale vypovídá to o vašem vnímání okolí. Potom také dodržování správné vzdálenosti od ostatních aut. Můžete být vyhozeni i za špatnou defenzivní jízdu (je třeba se naučit, co si na vozovce můžete dovolit a nezpomalovat provoz váháním).
Co když neudělám jízdy v autoškole?
Pokud po výcviku nezvládnete praktickou jízdu, můžete ji ještě dvakrát zopakovat. Pakliže neuspějete ani tehdy, absolvujete opakování části výcviku a můžete to zkusit ještě třikrát. Poté, neuspějete-li, budete muset výcvik zopakovat od začátku. To pro skupinu B znamená 28 jízd po 45 minutách.
A to všechno musíte stihnout do jednoho roku od písemné zkoušky, jinak opět musíte celý výcvik opakovat.
Vzhledem k tomu, že cena za autoškolu v posledních letech roste, je neudělání jízd dosti finančně náročné. V ceně, krom základních jízd, teorie a učebnic, můžete počítat i s cenou zkoušek a doplňkovými jízdami. Za opakování zkoušek a jízd platíte také. A to vše byste museli platit znovu, kdyby byla vaše zkouška neúspěšná.
Nejčastější chyby při zkouškách v autoškole?
Absolventi se dopouští mnoha chyb a nelze je všechny zahrnout v tomto článku. Proto se vás pokusíme provést těmi nejčastějšími a snad vám pomoci se jim vyvarovat.
Kontrola vozidla, osvětlení, provozních kapalin, seřízení zrcátek a podobně jsou na seznamu věcí na které by vás měl instruktor připravit. Příprava však bývá často zanedbávána a také se může stát, že v nervozitě na část kontroly zapomenete a i když vás na místě nezastaví bývá to důvodem pro neúspěch ve zkoušce.
Častou chybou bývá také málo viditelné rozhlédnutí. Inspektor rád vidí jak se očividně přesvědčujete o stavu vozovky při projíždění křižovatky. Řidič na kterém není jednoznačně vidět, že by jevil zájem o okolní provoz, může být z pohledu inspektora pro sebe a své okolí nebezpečný.
Drobné překročení maximální povolené rychlosti je velice častým důvodem k opakování jízdy, proto se doporučuje nechat si před jejím dosažením zdravou rezervu.
Na jaké stresové situace je dobré se připravit?
Nenadálý přesun z cesty hlavní na vedlejší a naopak generuje spoustu stresu. Mladé řidiče změna zmate a poté třeba nedají přednost tam, kde by ji měli dát nebo čekají, kdy se auto v pravém pruhu konečně rozjede.
Stresové situace, jako je rozjíždění se do kopce před semafory nebo předjíždění autobusu u přechodu, dávají záminku udělat v úsudku či provedení chybu. Tato chyba se pak může silně podepsat na konečném hodnocení jízdy a řidičských dovedností.
A v neposlední řadě zde máme kruhové objezdy. I když jsou pravidla pro ně jasná a teoreticky se stačí zařadit po udání přednosti, často zde absolventi narážejí na obtížnosti. Zejména u vícepruhových kruhových objezdů může dojít ke zmatku v tom kdy a kdo se má zařadit.
Závěr
S přibývajícími řidiči na silnicích, hustějším provozem a stoupajících cenách za školné můžou být zkoušky v autoškole velmi stresující a nepříjemné. Důležité je ale zachovat si chladnou hlavu, dobře se připravit a dávat pozor na každé inspektorovo slovo.
Často se stává, že inspektor žádá něco co je v přímém rozporu s dopravními předpisy a testuje tak jestli jste si svými znalostmi natolik jistí, že jste ochotní mu odporovat. Autoškola je zkouška jak znalostí, tak zručnosti a silné mentality.
Koneckonců, aby na vozovkách nedocházelo k haváriím a neohrožovaly se lidské životy, je potřeba, aby řidič oplýval všemi třemi zmiňovanými schopnostmi. Vyvarujte se tedy běžným chybám a budete se moci těšit nově nabytému řidičskému průkazu.
Zdroje: Datatopics, CSU, MDCR, Besip, Policie, Ombudsman
Pavel Hanák pracuje jako recepční v hotelu, kde neustále nachází inspiraci pro své příběhy. Jeho vášní je totiž kreativní psaní a čtení klasické literatury. Tyto aktivity mu přinášejí radost a spokojenost. Když si ovšem potřebuje utřídit myšlenky, chodí běhat ven do přírody.